نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1713
-
الف
+

با موزیم ملی آثار باستانی تاجیکستان بیشتر آشنا شوید+تصاویر

در این گزارش با موزیم ملی آثار باستانی تاجیکستان بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، یکی از دیدنی های تاجیکستان «موزیم ملی» این کشور در شهر «دوشنبه» است که در تاریخ ۱۲ آگست (اوت)۱۹۳۴ افتتاح گردید.

تعداد اشیاء موجود در این موزیم در سال ۱۹۳۴ تنها ۵۳۰ قطعه بود اما در حال حاضر این تعداد به ۵۰۰۰۰ مورد می‌رسد و شامل بخش های مختلف آثار باستانی، تاریخ باستان و قرون وسطا، نوآوری‌ها و داستان‌های جدید، هنر و طبیعت است. 

محبوب‌ترین اثر این موزیم مجسمه «بودا  نیروانا»  با ۱۶۰۰ سال قدمت، 12 متر ارتفاع و 5 تن وزن است که در اتاقی مخصوص نگهداری می‌شود که برای ورود به آن باید کفش‌های پلاستیکی بپوشید. عکاسی از این بخش ممنوع است و فقط می‌توانید به تماشای این مجسمه‌ی باشکوه بنشینید.

مجسمه بودا

اين اثر كه طی يک سری تحقیقات و حفاری های باستان شناسی در مورد قرون وسطی، توسط باستان شناسان اتحاد جماهیر شوروی، در يک صومعه بودایی در شهر Kurgan-Tyube در جنوب تاجیکستان يافته شد.

همچنین در موزیم ملی تاجیکستان آثار منحصر به فردی از فرهنگ مادی و معنوی ارائه می شود كه با حفاریهايی در خجند، پنجكنت، استروشن و کولیاب یافت شده اند و توضيحات و برچسب هايی به زبانهای تاجيكی و انگليسی در كنار آنها ديده می شود.

موزه ملی تاجیکستان

مجسمه‌ دیگری نیز در این موزیم وجود دارد. که یکی از اساطیر هند می باشد و بخش‌هایی از صورت آن تخریب شده که به خوبی مشخص نیست.

مجموعه ای مهم از نقاشی های دیواری سغدی، متعلق به قرنهای پنجم تا هشتم، كه طی چند دهه اخير با كاوش های باستان شناشان  روس در دره زرفشان پنجكنت جمع آوری شده اند نيز در موزیم ملی آثار باستانی تاجیکستان به نمايش در آمده اند و ترميم اين نقاشی ها نيز با كمک يكی از مراكز فرهنگی هنری به نام موسسه باختر به همراهی يونسكو، در حال انجام است. 

از جمله تصاوير ديدنی موجود در اين موزیم می توان به تصویری از اسکندر بر يكی از ديوارهای آن اشاره كرد كه گرچه اندازه كوچكی دارد اما برای آن دسته از بازديدكنندگان كه سر رشته ای از تاريخ دارند گفتنی های زيادی در خود جای داده است. 

موزه ملی تاجیکستان

ساختمان این موزیم در 2 طبقه ساخته شده است که هر طبقه گروه‌های مختلفی از آثار را به نمایش گذاشته و شکوه و جلال گذشته را به شما نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید :

«کاروان شادیانه نوروزی» در پایتخت تاجیکستان + تصاویر

معرفی بهترین سوغاتی های تاجیکستان

 

م ا 

نظر شما
ارسال نظر